الاثنين، مايو 16، 2011

خواطر إجتماعية – بطولة الدكتور سعيد ملوخية الزقازيقي: الحلقة 10

خواطر إجتماعية – بطولة الدكتور سعيد ملوخية. المقدمة: د. سعيد ملوخية الزقازيقي شاب في منتصف الثلاثينات، طبيب، أخصائي بواسير ومسالك بولية وخلافُه. تعامُله مع مختلف أنواع إنتاج البشر وطبيعة كشفه الطبي المخصوص جعله يرى الإنسان من زاوية مختلفة عن العادي، جعلته يفكر في البشر والمجتمع البشري بوجه عام بطريقة جديدة. فبدأ يكتب بعض الخواطر عن بعض ما يلاحظة. أنتظرونا صباح كل أحد.



10. أحد مرضى "مستشفى البواسير والأمراض العقلية" والمسؤول عن مُصلى المستشفى يقول للد. ملوخية: "شمال شوية.. شويه كمان.. أيييييوه.. فوق بقا شوية... تحت.. تحت كمان.. يمين بقا شوية فتح الله عليييك.. يمين سٍنه كمان.. بارك الله فيييك.. كده وضع اليدين تمام. أتفضل كده بقا تقدر تكبر وتصلي. تقبل الله منا ومنكم يا أخي الفاضل. د ملوخية في سره: "فاضل أيه؟ مافاضلش كده حاجة خلاص. دا ألي يشوفني كده يقول ماسك البنطلون ليقع!! ولا يفتكرني محصور ولا حاجة!! أنا جربت وضع تاني لليادين في الصلاة ونفعت. يمكن عشان القبلة هنا كده بقا ولا أيه؟!!"

هناك تعليقان (2):

Mai Mohamed Rizk يقول...

أنا أدين بتشجيعي على كتابة هذه الحلقة ومعاودة كتابة هذه المجموعة لكل من أرسل أكثر من مرة يسألني على الدكتور وخاصتا أبن خالتي وأخي العزيز المهندس خالد صلاح الدين السقا

Entrümpelung wien يقول...

شكرا على الموضوع .))